Text
Classroom assessment techniques and their effectiveness for 11th grade students of SMAN 53 Jakarta
ABSTRAK
RUTH BUNGA OKTAULI. 2016. Teknik Penilaian Kelas dan Keefektifannya untuk Murid Kelas 11 SMAN 53 Jakarta. Skripsi, Jakarta: English Department, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apa saja jenis teknik penilaian kelas yang digunakan oleh guru untuk menilai keterampilan berbahasa murid kelas 11 dari SMAN 53 Jakarta dan keefektifan dari teknik penilaian kelas tersebut. Penelitian ini dimulai pada bulan September dan selesai pada bulan Desember 2015. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi kasus dengan observasi kelas, kuisioner, wawancara, dan dokumen sebagai instrumennya. Subyek dari penelitian ini adalah dua guru Bahasa Inggris kelas 11 SMAN 53 Jakarta dan 70 murid kelas 11 yang diambil dari dua buah kelas. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa dalam menilai keterampilan mendengar siswa kelas 11, guru menggunakan teknik pencatatan, jawab singkat, pilihan ganda, dan mengisi bagian yang kosong sebagai teknik penilaian. Dalam menilai keterampilan membaca siswa kelas 11, guru menggunakan teknik jawab singkat, pilihan ganda, membaca dengan keras, teknik scanning dan skimming sebagai teknik penilaian. Dalam menilai keterampilan menulis siswa kelas 11, guru menggunakan teknik menulis bebas, menulis dengan tema dan teknik melengkapi kalimat sebagai teknik penilaian. Dalam menilai keterampilan berbicara siswa kelas 11, guru menggunakan teknik presentasi dan berdialog sebagai teknik penilaian. Seluruh teknik penilaian kelas yang digunakan para guru dapat dianggap sebagai penilaian kelas yang efektif melihat dari data yang ditemukan, semua penilaian kelas tersebut telah memenuhi kriteria dari penilaian kelas yang efektif.
Kata Kunci: Penilaian, teknik penilaian kelas, penilaian kelas yang efektif.
ABSTRACT
RUTH BUNGA OKTAULI. 2016. Classroom Assessment Techniques and Their Effectiveness for 11th Grade Students of SMAN 53 Jakarta. Thesis, Jakarta: English Department, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta.
The study was aimed to investigate what kinds of classroom assessment techniques used by the teachers to assess the 11th grade students’ language skills of SMAN 53 Jakarta and the effectiveness of those kinds of classroom assessment techniques. This study started from September until December 2015. The study was conducted through case study with classroom observation, questionnaires, interviews and documents as the instruments. The subjects of this study were two English teachers for 11th grade students of SMAN 53 Jakarta and 70 students of 11th grade students of SMAN 53 Jakarta who divided into two classes. The findings of the study shows that in assessing the 11th grade students’ listening skill, the teachers used note taking technique, short answer technique, multiple choices and fill in the blank as the assessment techniques. In assessing the 11th grade students’ reading skill, the teachers used short answer technique, multiple choices, read aloud technique, scanning and skimming technique as the assessment techniques. In assessing the 11th grade students’ writing skill, the teachers used free writing, guided writing, and sentence completion tasks as the assessment techniques. In assessing the 11th grade students’ speaking skill, the teachers used presentation and conversation or dialogue as the assessment techniques. Those classroom assessment techniques used by the teachers were considered as effective classroom assessments since based on the data found, those classroom assessments have fulfilled the criteria of effective classroom assessment.
Keywords : assessment, classroom assessment techniques, effective classroom assessment techniques.
Bibliografi : lembar 81-84
SS00008617 | SK 8617 | UPT Perpustakaan UNJ (CD.02.2016.005) | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain