Text
Multimedia tabel asimilasi Bahasa Arab pada pelajaran shorof di jurusan Bahasa dan Sastra Arab Universitas Negeri Jakarta : studi penelitian dan pengembangan
ABSTRAK
Ririn Andriani Pengembangan Multimedia Tabel Asimilasi I’ilal Ibdal dan Idghom. Skripsi. Jurusan Bahasa dan Sastra Arab Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Jakarta. Januari 2016.
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Multimedia tabel I;ilal Ibdal dan Idghom dalam menunjang kebutuhan siswa untuk mempelajari I’ilal Ibdal dan Idghom dimulai dari pemahaman kata dalam bahasa arab dan mengembangkan Multimedia Tabel Asimilasi dalam Memahami I’ilal Ibdal dan Idghom. Penelitian ini dilakukan karena adanya kendala mahasiswa dalam mempelajari I’ilal Ibdal dan Idghom. Kendala tersebut bias berupa sulitnya Memahami dengan baik dan benar pada materi I’ilal Ibdal dan Idghom di karenakan banyaknya proses perubahan yang terjadi pada I’ilal Ibdal dan Idghom.
Metode penelitian ini adalah research and development (R&D). Data penelitian diperoleh melalui angket diisi oleh 40 subjek mahasiswa jurusan bahasa arab Universitas Negeri Jakarta.
Penelitian pengembangan media pembelajaran yang digunakan berupa kuesioner. Hal ini digunakan untuk mengukur keberhasilan dan efektivitas pembelajaran dengan media canggih yang menarik, pengujian yang digunakan dalam pengumpulan data ini adalah pengujian khusus pada media dan khusus pada materi.
Penelitian pengembangan ini dilakukan berdasarkan prosedur pengembangan yang telah disusun,(1) Menganalisa kebutuhan, (2) Perencanaan pengembangan Produk, (3) Pengembangan Produk Awal, (4) Uji Coba Produk Awal, (5) Penyempurnaan Produk Awal, (6) Uji Coba Produk Yang Telah disempurnakan (7) Penyempurnaan Produk pengujian produk, (8) Evaluasi oleh ahli materi dan ahli media. Dilaksanakan di jurusan Bahasa dan Sastra Arab UNJ pada semester Ganjil Juli-Januari 2015- 2016 tahun akademik 2015-2016.
Kesimpulan penelitian ini adalah hasil analisis kebutuhan menunjukkan siswa menghendaki atau setuju dengan adanya media pembelajaran berbentuk diagram tabel yang menjelaskan proses perubahan I’ilal Ibdal dan Idghom pada pembelajaran shorof.
Penilaian ahli media dan ahli materi menunjukkan hasil kesesuaian aspek penyajian, kelayakan bahasa, dan kontekstual. Hasil Uji ahli media mendapatkan hasil (100%) sangat baik dan ahli materi (23%) di terima dan (77%) baik. Layak untuk digunakan sebagai media pembelajaran untuk Memahami I’ilal Ibdal dan Idghom menunjang pembelajaran bahasa arab khususnya pada pelajaran shorof di kalangan mahasiswa jurusan pendidikan bahasa Arab.
ABSTRACT
Ririn Andriani : multimedia to the table Alaalal and cannibalization and slurring in a study exchange in the Department of Arabic Language and Literature Jakarta State University (the study of development and research). Scientific Search. Jakarta: Department of Arabic Language and Literature Faculty of Languages and Arts State University of Jakarta, in January 2016 H.
This research aims to develop a multimedia table Alaalal and cannibalization and slurring of the adequacy of the needs of students to learn and Alaalal substitution and slurring the word begins to understand the Arabic language and the development of multimedia to schedule multiple in understanding Alaalal and cannibalization and slurring. This evaluates to discuss because of the difficulty students learn Alaalal and cannibalization and slurring. Including the difficulty students understand Alaalal materials substitution and slurring. Because there are many changes in the Alaalal and cannibalization and slurring.
This research method is Researsch and Development (R & D) and information search of the questionnaire, which fills the 40 students in the Department of Arabic Language Jakarta State University.
The tool used to discuss the research and development of teaching aids used by using the questionnaire. It is used to success and effectiveness of education by using the means of advanced education, and the test used in the collection of this data is a special test on teaching methods and special materials.
And assesses the development of research using Altgarirat (1) needs analysis (2) planning to develop products (3) Product development earlier (4) test primary products (5) completion of primary products (6) test to try products that duplicate (7) Testing Products Hereafter (8) evaluation by experts from the material and methods of education media. Carried out in the Department of Arabic Language and Literature Faculty of Languages and Arts at the University of Jakarta government first semester from July to January 2015-2016 academic year 2015-2016.
Conclusion of this research that students need to be this way and agree to use in exchange for a study that shows the change Alaalal and cannibalization and slurring in the study of morphology.
To evaluate the expert article he agreed on all the items that are found in the questionnaire. The data indicated four items are acceptable and 13 the result shows the result on good terms and a glossary at the rate of 23% indicates Bendel acceptable and 77% indicates a good result. To evaluate the means to an expert teacher (expert tool) agree on all the layers that exist in the assessment means an expert. The data indicated 19 shows the result items on a very good result and the rate of 4.00) 100%) and indicate the result items very good so I got the franchise and acceptable fit and worthy to be used Kaloselh educational table to understand learning Arabic to everyone especially in the study of exchange.
Bibliografi : lembar 80-81
SS00009335 | SK 9335 | UPT Perpustakaan UNJ | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain