Text
Pengaruh strategi pembelajaran dan efikasi diri terhadap sikap ilmiah IPA : studi eksperimen pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri Pejaten Barat 01 Pagi Jakarta Selatan
This study aims to determine the influence of learning strategies and self efficacy against scientific attitudes of natural science. This research was conducted on the fourth grade students of SD Negeri Pejaten Barat 01 Pagi, South Jakarta with the number of respondents 61 students. The research strategy used is experimental research strategy and with 2x2 factorial experimental method with treatment by level. Data analysis technique used is Analysis of Variant (ANOVA) Two Way. The sampling technique was done by Simple Random Sampling technique. The number of samples in this study were 61 students. The result of the research shows (1) Scientific attitude of science students given problem solving learning strategy have higher influence than expository learning strategy, 2) There is interaction influence between learning strategy and self efficacy to scientific attitude of science, 3) Scientific Attitudes of natural science students who have High self efficacy given the problem solving learning strategy has a higher influence students' scores of scientific attitudes natural science given expository learning strategies, 4) scientific attitudes of science in groups of students who have low self efficacy and given problem solving learning strategies have a lower influence compared to the group of students given an expository learning strategy. Keywords: Learning Strategy, Self Efficacy, and Science Scientific Attitude
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh strategi pembelajaran dan efikasi diri terhadap sikap ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam. Penelitian ini dilakukan pada siswa kelas IV SD Negeri Pejaten Barat 01 Pagi, Jakarta Selatan dengan jumlah responden 61 siswa. Strategi penelitian yang digunakan adalah strategi penelitian eksperimen dan dengan metode eksperimen factorial 2x2 dengan treatment by level. Teknik analisis data yang digunakan yaitu Analisis of Varian (ANOVA) Two Way. Teknik pengambilan sampel dilakukan dengan teknik Simple Random Sampling. Jumlah sampel dalam penelitian ini sebanyak 61 responden siswa. Hasil peneltian menunjukan (1) Sikap ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam siswa yang diberikan strategi pembelajaran problem solving memiliki pengaruh yang lebih tinggi daripada strategi pembelajaran ekspositori, 2) Terdapat pengaruh interaksi antara strategi pembelajaran dan efikasi diri terhadap sikap ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam, 3) Sikap Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam siswa yang memiliki efikasi diri tinggi yang diberikan strategi pembelajaran problem solving memiliki pengaruh yang lebih tinggi skor siswa dari sikap ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam yang diberikan strategi pembelajaran ekpositori, 4) Sikap ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam pada kelompok siswa yang memiliki efikasi diri rendah dan diberi strategi pembelajaran problem solving memiliki pengaruh yang lebih rendah nilainya dibandingkan kelompok siswa yang diberi strategi pembelajaran ekspositori. Kata kunci: Strategi Pembelajaran, Efikasi Diri, dan Sikap Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam
TM00000058 | TM 58 | UPT Perpustakaan UNJ | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain