Text
Pengaruh penguasaan materi Diklat PAUD inklusif dan latar belakang pendidikan terhadap pengetahuan kompetensi pedagogik pendidik PAUD : penelitian ex-post facto pada Diklat PAUD inklusif PW HIMPAUDI DKI Jakarta
The purpose of this study is to gain a thorough understanding of the influence of mastery of ECE inclusive training materials and educational background to pedagogical knowledge of PAUD teachers. It is a quantitative research with ex-post facto method implemented in PW HIMPAUDI DKI Jakarta 2016 Data obtained through post test results and pedagogic competence. The result of data analysis and interpretation are: (1) There is no difference of pedagogic knowledge of ECE teachers between those who have mastery of high and low inclusive ECE training materials, (2) There is a difference in pedagogic knowledge of ECE teachers with education background of S1 ECE or non S1 ECE , (3) There is a difference Knowledge of pedagogic competence of ECE teachers between groups who have value of mastery of high and low early childhood training materials with education background of early childhood education, (4) There is no difference Knowledge of pedagogic competence of ECE educator between group having value of mastery High and low inclusive early childhood training materials with non ECE education background, (5) There is an interaction between mastery of ECE Inclusive education materials and educational background to pedagogical knowledge of ECE teachers These findings provide recommendations for inclusive ECE training programs to be conducted with regard to the format of the activities, given specific training subject, observation and direct experience. Attending specific trainings, observations and internships provide a real experience for teachers before engaging in inclusive early childhood services, improving their educational qualifications and competence. Keywords: materials mastery, educational background, pedagogical competence
Tujuan dari penelitian ini untuk mendapatkan pemahaman yang menyeluruh tentang pengaruh penguasaan materi diklat PAUD inklusif dan latar belakang pendidikan terhadap pengetahuan kompetensi pedagogik pendidik PAUD. Merupakan penelitian kuantitatif dengan metode ex-post facto yang dilaksanakan di PW HIMPAUDI DKI Jakarta 2016 Data diperoleh melalui hasil post test dan kompetensi pedagogik. Hasil analisis dan interpretasi data adalah (1) Tidak terdapat perbedaan pengetahuan kompetensi pedagogik pendidik PAUD antara yang memiliki penguasaan materi diklat PAUD Inklusif tinggi maupun rendah, (2) Terdapat perbedaan pengetahuan kompetensi pedagogik pendidik PAUD yang latar belakang pendidikan S1 PAUD atau Non SI PAUD, (3) Terdapat perbedaan Pengetahuan Kompetensi Pedagogik pendidik PAUD antara kelompok yang memiliki nilai penguasaan materi diklat PAUD Inklusif yang tinggi dan yang rendah berlatar belakang pendidikan S1 PAUD, (4) Tidak terdapat perbedaan Pengetahuan Kompetensi Pedagogik pendidik PAUD antara kelompok yang memiliki nilai penguasaan materi diklat PAUD Inklusif yang tinggi dan yang rendah berlatar belakang pendidikan non S1 PAUD, (5) Terdapat Interaksi antara penguasaan materi diklat PAUD Inklusif dan latar belakang Pendidikan terhadap Pengetahuan Kompetensi Pedagogik pendidik PAUD. Hasil temuan ini memberikan rekomendasi agar program Diklat PAUD inklusif tetap dapat diadakan dengan memperhatikan format kegiatan, mata diklat yang diberikan, observasi serta pengalaman langsung. Mengikuti pelatihan-pelatihan yang spesifik, observasi dan magang memberikan pengalaman nyata bagi pendidik sebelum terjun dalam layanan PAUD inklusif, peningkatan kualifikasi pendidikannya dan juga kompetensinya. Kata kunci: penguasaan materi, latar belakang pendidikan, kompetensi pedagogik,
TM00002447 | TM 2447 | UPT Perpustakaan UNJ | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain