Text
Peningkatan kemampuan komunikasi matematis melalui penerapan model pembelajaran kooperatif Tari Bambu : penelitian action research di SDN 04 Garegeh Kota Bukittinggi
This study aims to improve students' mathematical communication in IV-B grade of SDN 04 Garegeh Bukittinggi city in 2016/2017 academic year through of bamboo dancing. This research is an action research using Kemmis and Mc.Taggart models. This action study was conducted in three cycles with each cycle consisting of three meetings. Each cycle consists of the planning, implementation, observation, and reflection phases. This research will be conducted on all students of class IV-B with six selected students as research subjects. Instruments used to collect the data in this study are observation sheets, tests, field notes, documentation tools, and interview guides. Data analysis is done descriptively qualitative and quantitative. The results Showed that the application of bamboo dancing can improve students' mathematical communication well. This can be seen from the Increase in the value of mathematical communication both in the six research subjects, as well as on all students in the final test cycle. Keywords: Mathematical communication, bamboo dancing, action research.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa di kelas IV-B SDN 04 Garegeh Kota Bukittinggi pada tahun ajaran 2016/2017 melalui model pembelajaran kooperatif tari bambu. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan dengan menggunakan model Kemmis dan Mc.Taggart. Penelitian tindakan ini dilakukan dalam tiga siklus dengan masing-masing siklus terdiri dari tiga kali pertemuan. Setiap siklus terdiri dari tahap perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Penelitian ini akan dilaksanakan pada seluruh siswa kelas IV-B dengan enam siswa dipilih sebagai subjek penelitian. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data dalam penelitian ini adalah lembar observasi, tes, catatan lapangan, alat dokumentasi, dan pedoman wawancara. Analisis data dilakukan secara deskriptif kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tari bambu dapat meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa dengan baik. Kata Kunci: Kemampuan komunikasi matematis, model pembelajaran kooperatif tari bambu, penelitian tindakan.
TM00002533 | TM 2533 | UPT Perpustakaan UNJ | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain