Text
Hubungan antara status sosial ekonomi orang tua dan motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa SMK Dinamika Pembangunan 1 Jakarta
Penelitian ini bertujuan : (1) Untuk mengetahui adanya korelasi yang positif dan signifikan antara status sosial ekonomi orang tua dengan prestasi belajar siswa SMK Dinamika Pembangunan 1 Jakarta; (2) Untuk mengetahui adanya korelasi yang positif dan signifikan antara motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa SMK Dinamika Pembangunan 1 Jakarta; dan (3) Untuk mengetahui adanya korelasi yang positif dan signifikan antara status sosial ekonomi orang tua dan motivasi belajar secara bersama-sama dengan prestasi belajar siswa SMK Dinamika Pembangunan 1 Jakarta. Penelitian ini dilakukan selama 3 bulan terhitung mulai bulan Agustus-Oktober. Populasi dalam penelitain ini adalah siswa kelas XI Kompetensi Keahlian Teknik Instalasi Pemanfaatan Tenaga Listrik SMK Dinamika Pembangunan 1 Jakarta yang berjumlah 55 siswa. Sampel yang digunakan sebanyak 48 siswa dari populasi terjangkau. Hasil penelitian menunjukkan bahwa; (1) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara status sosial ekonomi orang tua dengan prestasi belajar siswa kelas XI kompetensi keahlian teknik instalasi pemanfaatan tenaga listrik, hasil pengujian rhitung = 0,55 > rtabel = 0,288 dan hasil perhitungan dengan menggunakan uji t, thitung (4,56) > ttabel (2,00) ;(2) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara motivasi belajar dengan prestasi belajar siswa kelas XI kompetensi keahlian teknik instalasi pemanfaatan tenaga listrik, hasil pengujian rhitung = 0,5 > rtabel = 0,288 dan hasil perhitungan dengan menggunakan uji t, thitung (4,00) > ttabel (2,00); (3) terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara status sosial ekonomi orang tua dan motivasi belajar secara bersama sama dengan prestasi belajar siswa kelas XI kompetensi keahlian teknik instalasi pemanfaatan tenaga listrik, hasil pengujian rhitung = 0,65 > rtabel = 0,288 dan hasil perhitungan dengan menggunakan uji f, fhitung (16,40) > ftabel (3,20). Kata kunci : Prestasi Belajar, Status Sosial Ekonomi, Motivasi Belajar
This study aims : (1) to know the existence of a positive and significant correlation between the socioeconomic status of parents with student achievement class XI Competence Skill Engineering Installation Utilization of Electricity Power SMK Dinamika Pembangunan 1 Jakarta; (2) to know the existence of a positive and significant correlation between learning motivation with student achievement class XI Competence of Technical Skills of Electricity Utilization Utilization of SMK Dynamics Development 1 Jakarta; and (3) to know the existence of a positive and significant correlation between parental social status and motivation of learning together with student achievement class XI Competence of Technical Expertise of Electricity Utilization Utilization of SMK Dinamika Pembangunan 1 Jakarta. This research was conducted for 3 months starting from August to October. The research method used is survey method with correlational approach. Population in this research is class XI students Competency of Technical Skill of Electricity Utilization Utilization of SMK Dynamics Development 1 Jakarta, amounting to 55 students. The sample used were 48 students from the affordable population. Data collection techniques on variables X1 and X2 using primary data ie questionnaire and variable Y using secondary data that is the value of report card semester I. Test requirements analysis performed is the normality test and linearity test. All requirements analysis test is eligible for hypothesis testing. Data analysis technique used is product moment correlation test, multiple regression, t test and f test The results showed that; (1) there is a positive and significant correlation between socioeconomic status of parent with student achievement of class XI competence of technical expertise of electric power utilization installation, test result rcount = 0,55> rtable = 0,288 & result of calculation by using t test, tcount 4.56)> ttable (2.00), (2) there is a positive and significant correlation between learning motivation and student achievement of class XI competence of technical skill of electric power utilization installation, test result rcount = 0,5> rtable = 0,288 and the results of calculations using t test, tcount (4.00)> ttable (2.00); (3) there is a positive and significant correlation between the socioeconomic status of parents and the learning motivation together with the achievement of the students of class XI competence of the technical skill of electric power utilization installation, the test result r = 065> rtable = 0,288 & the result of calculation with using f test, fcount (16,40)> ftable (3,20).
Keywords: Learning Achievement, Socioeconomic Status, Learning Motivation
SS00016027 | SK 16027 | UPT Perpustakaan UNJ (CD.01.2018.003) | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain