Text
Designing an Indian Qualification Pack (IQP)-based ESP syllabus for the Bachelor Degree Students of Industrial Engineering Program at Sultan Ageng Tirtayasa University
Penelitian ini bertujuan untuk merancang silabus ESP untuk program studi sarjana Teknik Industri di Universitas Sultan Ageng Tirtayasa berbasis IQP (Standar Kualifikasi India ). IQP dipilih karena merupakan salah satu standar kemampuan bekerja di bidang teknik industri seperti yang digunakan di SKKNI. Penelitian ini menggunakan Penelitian dan Pengembangan yang berbasis model Borg dan Gall yang telah disesuaikan menjadi lima fase, yaitu : (i) analisis kebutuhan melalui ulasan dokumen IQP untuk Teknik Industri dan silabus ESP untuk kelas Teknik Industri di Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. (ii) identifikasi kesesuaian silabus di program Teknik Industri dan standar IQP, lalu dilanjutkan dengan pembuatan rancangan silabus untuk Program Teknik Industri. (iii) validasi silabus oleh ahli silabus dan ahli teknik. (iv) revisi silabus berdasarkan komentar dan saran dari para ahli silabus dan teknik, (v) dan merancang silabus , terakhir yaitu peneliti merancang silabus ESP berbasis IQP untuk mahasiswa sarjana Program Teknik Industri di Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
This study aims at designing an Indian Qualification Pack (IQP) -based ESP syllabus for the bachelor degree students of Industrial Engineering Program at Sultan Ageng Tirtayasa University. IQP is chosen because Indonesian National Occupational Standard or Standar Kompetensi Kerja Nasional Indonesia (SKKNI) for industrial engineering claims to refer to it. This current research applies the five-phase Design and Development Research (DDR) model adapted from Borg and Gall (1983). The steps in DDR theories were adapted into five steps of designing syllabus,there are : (i) analyzing the needs by conducting document review to the IQP for Industrial Engineering and the existing ESP syllabus at Sultan Ageng Tirtayasa University. (ii) identifying how the existing syllabus and IQP standards comply each other, then continues with designing a proposed ESP syllabus for Industrial Engineering, (iii) validating the syllabus (iv) revising the syllabus based on experts comments and suggestions, (v) Designing syllabus. Finally, this study Design an IQP-Based ESP syllabus for the bachelor degree students of Industrial Engineering Program at Sultan Ageng Tirtayasa University.
TM00005066 | TM 5066 | UPT Perpustakaan UNJ (CD.02.2018.004) | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain