Text
Teaching difficulties encountered by English Language Education Study Program (ELESP) student-teachers of Universitas Negeri jakarta
Untuk menjadi seorang profesional, guru akan melewati beragam pengalaman dan tantangan yang bersifat kognitif, fisik dan emosional. Salah satu hal yang harus dilewati adalah sebuah bentuk pengalaman mengajar dengan siswa dan lingkungan sekolah yang nyata. Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh data mengenai kesulitan mengajar yang dialami oleh mahasiswa calon guru Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris UNJ tahun angkatan 2014 yang sedang melakukan praktik mengajar di tiga sekolah menengah pertama yang berbeda. Penelitian ini berfokus pada kesulitan dalam keterampilan mengajar yang dilakukan oleh mahasiswa-guru didalam kelas selama praktik keterampilan mengajar. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian basic interpretative qualitative dengan tehnik penelitian berupa observasi kelas untuk mendapatkan data penelitian. Hasil penelitian memperlihatkan bahwa mahasiwa calon guru mengalami delapan kesulitan mengajar, yaitu; (1) mengelola ujaran guru menggunakan bahasa Inggris selama pelajaran, (2) menyesuaikan tugas dengan kemampuan siswa, (3) menggunakan sumber/materi/media pembelajaran, (4) mengelola aktivitas pembelajaran, (5) mengelola keterlibatan siswa, (6) mengelola waktu siswa, (7) mengelola pergerakan siswa, (8) mengahadapi tingkah laku siswa yang menyimpang. Sebagian besar mahasiwa calon guru mengalami kesulitan yang berhubungan dengan siswa yang diajar oleh mereka dan kesulitan menjadi teladan penutur bahasa Inggris yang baik. Hasil analisis data menunjukkan kesulitan yang paling sering dihadapi adalah menghadapi tingkah laku siswa yang menyimpang dan mengelola ujaran guru menggunakan bahasa Inggris.
Kata kunci: kesulitan mengajar, keterampilan mengajar, mahasiswa calon guru, praktik mengajar, program pendidikan guru
To be a professional, teacher will normally go through a series of experiences that are cognitively, physically, and emotionally challenging. One of the first steps they have go through is a form of first teaching experience with real students and real school environment similar with what many student-teachers are required to face in their teaching practice. This study aimed at finding out the teaching difficulties encountered by English Language Education Study Program (ELESP) student teachers during their teaching practice. The study was focused on the difficulties in teaching skills which performed by student teacher in the classroom during teaching practice (PKM). The method was basic interpretative qualitative study with classroom observation as the technique in collecting the data. The participants were 3 student-teachers of English Language Study Program (ELESP) UNJ year 2014 who were conducting teaching practice in three different secondary schools. The results revealed that the student teachers encountered eight teaching difficulties in teaching skills, includes; (1) managing teachers’ talk during the lesson, (2) matching the work to students ability, (3) using resources / material / media, (4) managing learning activities, (5) maintaining students’ involvement, (6) managing students’ time, (7) managing students’ movements, (8) dealing with students’ misbehaviors. Most of the student teachers have difficulties related to their students they teach and being a good model of English user. The result of analysis has shown most of the difficulties have to do with how to deal with students’ misbehavior and managing teacher’s talk using English. Keywords: teaching difficulties, teaching skills, student teachers, teaching practice, teacher education program
SS00016772 | SK 16772 | UPT Perpustakaan UNJ (CD.02.2018.004) | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain