Text
An error analysis in the use of pronouns in undergraduate students' writings
ABSTRAK
Bunga Ayu Januarita. 2015. An Error Analysis in the Use of Pronouns in Undergraduate Students’ Writings. Skripsi. Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta.
Studi ini bertujuan untuk memberikan gambaran mengenai profil mahasiswa jurusan Bahasa dan Sastra Inggris dalam menggunakan kata ganti Bahasa Iggris dengan terlebih dahulu menganalisa jenis-jenis kesalahan yang muncul, frekuensi terjadinya kesalahan, dan penyebab kesalahan yang dibuat oleh mahasiswa dalam menggunakan kata ganti Bahasa Inggris. Studi ini menggunakan metode kualitatif deskriptif. Sumber data yang dikumpulkan adalah 45 karangan yang diambil dari 45 orang mahasiswa berasal dari angkatan 2012 dan 2014 pada kelas yang sama, yaitu kelas Grammar. Temuan yang didapat menunjukkan sebanyak 69 kesalahan ditemukan dan kemudian dikategorikan ke dalam empat jenis kesalahan, yaitu kesalahan pemilihan (selection), penambahan, penghilangan dan pengurutan pada penggunaan kata ganti. Kesalahan terbanyak adalah kesalahan pemilihan kata ganti yang muncul sebanyak 26 kali (37,68%), diikuti dengan kesalahan penambahan kata ganti sebanyak 21 (30,43%), kesalahan penghilangan kata ganti sebanyak 18 (26,09%), dan kesalahan pengurutan kata ganti sebanyak 4 (5,80%). Penyebab kesalahan didominasi oleh interlingual error dengan jumlah 42 kesalahan (60,87%) dari 69 keseluruhan kesalahan, sementara hanya ada 27 (39.13%) kesalahan dikategorikan sebagai intralingual error. Studi ini diharapkan dapat menjadi referensi bagi peneliti lain untuk melakukan penelitian lebih lanjut di area ini.
Keywords: pronouns, error, error analysis, types of error, causes of error, students’ writings
ABSTRACT
Bunga Ayu Januarita. 2015. An Error Analysis in the Use of Pronouns in Undergraduate Students’ Writings. Thesis, English Department, Faculty of Language and Arts, State University of Jakarta.
This study aims to find out the profile of undergraduate student’s errors in using English pronouns by firstly finding out about (1)the types of error, (2)the frequency of error, and (3)the causes of error that undergraduate students made in using English pronouns. This study employed descriptive qualitative method. Data source were 45 writings taken from 45 students of year 2012 and 2014 in the same class which is grammar class. In addition, the data were analyzed by categorizing them based on their types, frequency of occurrence and causes. The result shows there are 69 errors occur categorized into four types, they are selection, addition, omission, and ordering errors in the use of pronouns. Errors in selecting pronouns are the most frequent errors occur with 26 numbers of error (37.68%), followed by pronouns addition error with 21 numbers of error (30.43%), pronouns omission errors with 18 numbers of error (26.09%), and pronouns ordering errors with 4 numbers of error (5.80%). The causes of error were dominated by interlingual error with 42 errors (60.87%), while there are only 27 (39.13%) numbers of error categorized as intralingual errors.This study is expected to be a reference for other researchers to conduct future researches.
Keywords: pronouns, error, error analysis, types of error, causes of error, students’ writings
Bibliografi : lembar 47-48
SS00007717 | SK 7717 | UPT Perpustakaan UNJ (CD.02.2015.004) | Tersedia |
Tidak tersedia versi lain